April 22, 2018

October 21, 2017

March 21, 2017

Please reload

Recent Posts

Kaupunkipyörä on osa julkista liikennettä

June 5, 2018

 Olen iloinen ja etuoikeutettu kun saan olla viikottain mukana YLA:n ja KKTK:n kokouksissa. Niissä keskustellaan ja hyväksytään kaupungin tärkeimpiä asemakaava- ja rakennussuunnitelmia. Viimeaikaiset hankkeet ovat olleet yllättävän isoja ja tärkeitä Tampereelle ja sen tulevaisuudelle.

 

Nostan tässä esimerkiksi yhden hankkeen, jonka hyväksyimme viime kokouksessa. Käsittelimme aloitetta, joka on osa suurempaa kokonaisuutta ja ohjeistusta pyöräilyn edistämiseksi ja kaupunkipyöräjärjestelmän käynnistämiseksi osana liikkumisen palvelukonseptia ja joukkoliikennejärjestelmää. Aloite ehdottaa, että kaupunkipyöriä testattaisiin ensin Hervannassa ilman kiinteitä asemia, startup-yrityksen operoimana.

 

Mielestäni aloitteessa ja kokeilussa on muutama ongelma. Kaupunkipyöräily tulisi suunnitella ja käynnistää samalla vakavuudella kuin muutkin julkisen liikenteen muodot. Maailmassa ja Suomessakin on jo erittäin toimivia ratkaisuja, joilla palvelutaso ja merkittävyys saataisiin heti kuntoon.

 

Asemattomia (freeloating) järjestelmiä on testattu paljon ja ne ovat usein olleet haasteellisia vaikean huollon, pyörien löydettävyyden, käytettävyyden ja jätteeksi muuttuvien pyörien johdosta. Allaoleva kuvat ovat Xiamenista ja Shanghaista ja kertoo korutonta kieltään ympäristöongelmista jotka asematon järjestelmä on synnyttänyt. 

 

A worker rides a shared bicycle past a huge pile of unused shared bikes in a vacant lot in

Xiamen, Fujian province, China, on December 13, 2017.

 

Bicycles of various bike-sharing services completely fill a large lot in Shanghai, China, on November 23, 2017.

 

Tampere ei tietysti ole Shanghai mutta samat ongelmat pienemmässä mittakaavassa ovat ennustettavia. Pyöriä ei löydä helposti, huolto on vaikeaa eikä käyttömaksuja kerätä joukkoliikenteen järjestelmällä. Vaikka tällainen testaaminen onkin lähtökohtaisesti kiinnostavaa, ei tällä kertaa ole tarvetta aika varmasti epäonnistuvan kokeilun rahoittamiseen, varsinkaan kun se ei oikeastaan edusta älykkään kaupungin tapaa toimia. En usko että tämä kokeilu parantaa kaupungin mainetta tai pyöräilyn määrää. Aloitteen mukainen kokeilu kuulostaa vain ajan ja rahan hukkaamiselta. Ollaan siis kriittisiä kokeilun suhteen ja ryhdytään samalla suunnittelemaan kunnon pyöräilykaupunkia.

 

Tampereesta tulisi kertaheitolla pyöräilykaupunki jos käyttöön otettaisiin Helsingin ja Espoon järjestelmä ja businessmalli sponsorin kanssa. Ja pyörät voivat tietysti olla vaikka vaaleanpunaisia. 

 

Example of pink city bikes for Tampere. Internet photo.

 

 

 

YLA:n pöytäkirja:

http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Yhdyskuntalautakunta/Kokous_2952018/Tampereen_kaupungin_ohjeistus_asemattomi(55568)

 

Linkkit:

https://www.wired.com/story/photo-of-the-week-a-dizzying-view-of-a-bicycle-graveyard-in-china/

https://www.theguardian.com/uk-news/2017/nov/25/chinas-bike-share-graveyard-a-monument-to-industrys-arrogance

 

Kuvat:

https://www.theatlantic.com/photo/2018/03/bike-share-oversupply-in-china-huge-piles-of-abandoned-and-broken-bicycles/556268/

Please reload

Follow Us
Please reload

Search By Tags
Please reload

Archive
  • Facebook - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle
  • Grey LinkedIn Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon

NATALIA RINCON

natalia.renee@gmail.com​

vihreät, yrittäjä, kansainvälinen, kaupunkisuunnittelu